Saturday, August 30, 2008

Casing ( Kekisi )

Kekisi (Case)

Kekisi (case) hanya merupakan bekas untuk meletakkan perkakasan seperti motherboard, kad paparan, kad
modem dan sebagainya. Terdapat dua jenis kekisi iaitu :
i. Tower - Full tower, mid tower (medium), midi tower dan mini tower
ii. Desktop - Desktop dan slimline.
Semasa pemilihan komputer baru, atau menaik taraf, perhatian biasanya lebih tertumpu kepada pemproses, kad
video atau memori sistem kerana ia dianggap komponen lebih penting berbanding ’case’. Ciri-ciri ’case’ juga
jarang diberikan perhatian oleh vendor dan pengguna, khasnya yang berharga murah dan rendah mutunya.
Meskipun ia dianggap kurang penting, peranan ’case’ tidak boleh dinafikan untuk memastikan komputer
beroperasi dengan baik.

casing1


FAKTA-FAKTA ’CASE’ YANG PERLU DIKETAHUI

1. Bekalan kuasa yang tidak berkualiti rekaannya boleh menjadi punca ’kemalangan’ tidak dijangka pada
sistem operasi (OS). Rekaan ’case’ yang kurang baik juga boleh membataskan pergerakan udara di
dalamnya. Ini bermakna, komponen dalaman sistem anda boleh menjadi terlalu panas, lalu menjurus
kepada lebih risiko kemalangan terhadap sistem, malah boleh menyebabkan kegagalan seluruh sistem.
2. Banyak ’case’ moden ketika ini dilengkapi beberapa kipas sebagai standard untuk memastikan aliran
udara yang baik, selain unit bekalan kuasa lebih stabil. Malangnya ’case’ yang disertakan bersama PC
baru biasanya cuma untuk memenuhi keperluan standard minimum. Jadi, dalam kebanyakan kes, satusatunya
cara mendapatkan ’case’ bermutu apabila membeli PC ialah dengan meneliti beberapa pilihan
yang ada.
3. Saiz dan jumlah kuasa yang diperlukan untuk semua komponen sistem menjadi faktor penentu apabila
memilih ’case’. Dapatkan bekalan kuasa lebih besar kerana CPU dan kad video terbaru memerlukan
kuasa yang besar. Kebanyakan papan induk kini memerlukan kuasa serendah 300-watt untuk beroperasi
dengan baik. Selain itu, bekalan kuasa yang dibeli patut memiliki beberapa dokumentasi, ini untuk
memastikan ia serasi dengan spesifikasi bekalan kuasa ’case’ anda dan jenis pemproses yang hendak
digunakan.
4. Pilih unit bekalan kuasa dengan berhati-hati kerana tidak semua bekalan kuasa direka dengan saksama.
Berat bekalan kuasa contohnya, sering berkait rapat dengan kualiti, bahan dan kos untuk membinanya.
Bekalan kuasa yang lebih berat mempunyai kapasitor yang lebih besar, wayar lebih tebal, transformer
lebih besar, penyerap haba lebih besar, lebih banyak penghubung dan lebih banyak kapasitor
berbanding ’case’ lebih ringan. Itu semua adalah faktor penting untuk kos keseluruhan dan kualiti
bekalan kuasa.
5. Kebanyakan pembuat ’case’ tidak menghasilkan bekalan kuasa mereka sendiri, jadi untuk memastikan
mutunya, anda perlu meneliti bahagian dalam ’case’ tersebut sebelum membeli. Jika anda tidak dapat
menilai sendiri kelebihan bekalan kuasa tersebut, carilah jenama yang mempunyai reputasi yang baik.
6. Terdapat empat jenis ’case’ yang popular : Dekstop, mini-tower, mid-tower dan full-tower. Case jenis ini,
desktop dan mini-tower biasanya memberikan tahap penyejukan yang terendah dan tidak sesuai untuk
proses ‘overclocking’ atau penggunaan komponen yang mahal dan pantas. Ruang dalamannya agak
terhad dan kerja meningkat upaya komponen dalamannya juga sukar. Tetapi, jika ingin menjimatkan
ruang di atas meja, ’case’ jenis ini menyediakan tapak yang paling kecil selain memerlukan kurang
kuasa.

casing2


7. Sementara itu, ’case’ mid-tower dan full-tower pula merupakan jenis ‘case’ yang jauh lebih popular. Ia
menyediakan amaun ruang dalaman yang sesuai untuk beberapa kipas penyejuk dan memiliki ruang
dalaman yang cukup untuk meningkat upaya komponen. Anda juga memiliki lebih banyak ruang untuk
meletakkan pemacu pada mid-tower atau full-tower, berbanding ‘case’ jenis desktop atau mini-tower.
8. Umumnya ‘case’ mid-tower memiliki ketinggian antara 38sm hingga 50sm. Sementara ketinggian ‘case’
full-tower pula bermula dari 50sm dan boleh mencapai ketinggian di sekitar 60sm.
9. Pemilihan ‘case’ juga boleh dipengaruhi oleh aktiviti penggunanya, seperti gemar meningkat upaya, atau
menambah komponen baru setiap tahun. Jika demikian, anda mungkin lebih baik memilih ‘case’ midtower
lebih besar, malah ‘case’ full-tower juga sesuai. Selain itu, dapatkan ‘case’ dengan dulang (plate)
‘pengikat’ papan induk dan rak pemacu yang mudah ditanggalkan. Cuba dapatkan kipas ekzos bersama
’sangkar’ di depan dan belakang ’case’ untuk meningkatkan pengudaraan di bahagian dalam.
10. Keluli dan plastik merupakan bahan binaan utama ’case’. Biasanya ’case’ daripada keluli lebih murah
tetapi berat. Sebelum ini, ’case’ daripada aluminium popular di kalangan pengguna yang membina PC
sendiri, kerana jauh lebih ringan berbanding keluli, tetapi ia lebih mahal. Ringan menjadikan ia lebih
popular di kalangan mereka yang kerap memindahkan PC. Pembuat ’case’ aluminium juga mendakwa
’case’ aluminium menyuraikan haba lebih baik berbanding ’case’ keluli.
11. Selain lebih ringan berbanding ‘case’ keluli, ‘case’ aluminium juga nampak lebih menarik berbanding
‘case’ keluli dengan permukaan futuristic yang berkilau. Biarpun aluminium ini lebih ringan namun kosnya
lebih mahal dan kurang tegap berbanding ‘case’ keluli. Malah ia lebih terdedah kepada calar.

Asas Komputer

APA ITU KOMPUTER?

Komputer secara amnya bolehlah dikatakan sebagai suatu mesin elektronik yang telah diprogramkan oleh
manusia bagi melaksanakan tugas-tugas yang ditetapkan. Dua prinsip atau sifat komputer yang utama ialah:
1. Ia akan bertindakbalas kepada set arahan yang spesifik mengikut kaedah atau turutan yang telah
ditentukan.
2. Ia mampu menjalankan senarai arahan yang pelbagai bentuk dan aras secara lebih sistematik.
Secara umumnya fungsi utama komputer ialah mengubah sesuatu data kepada maklumat. Data merujuk
kepada sesuatu yang tidak tersusun atau tidak mempunyai organisasi yang teratur. Maklumat pula merujuk
kepada data yang telah digubah kepada yang lebih tersusun dan bermakna. Maklumat biasanya lebih tepat,
sempurna dan meyakinkan.

BAGAIMANA KOMPUTER BEROPERASI?

Kebanyakan komputer masa kini beroperasi berdasarkan empat operasi asas seperti yang berikut:
• Masukan (Input)
Peranti masukan atau peranti input membolehkan seseorang untuk berkomunikasi dengan sistem
komputer. Peranti input juga digunakan bagi membolehkan seseorang memasukkan data serta memberi
arahan-arahan kepada sesebuah sistem komputer. Papan kekunci (keyboard), tetikus (mouse) dan
kayuria (joystik) merupakan antara contoh peranti input yang sering digunakan.
• Pemprosesan (Processing)
Unit Pemprosan Pusat atau CPU (Central processing Unit) berperanan untuk memproses arahan,
melaksanakan pengiraan dan menguruskan laluan informasi menerusi sistem komputer. Unit atau
peranti pemprosesan juga akan berkomunikasi dengan peranti input, output dan storan bagi
melaksanakan arahan-arahan berkaitan yang diperlukan.
• Keluaran (Output)
Peranti output membolehkan sesebuah sistem komputer berkomunikasi dengan penggunanya. Peranti
ini memaparkan maklumat pada skrin komputer, menghasilkan salinan bercetak atau menghasilkan
bunyi-bunyian. Skrin paparan (monitor), pencetak (printer) dan pembesar suara (speaker) merupakan
antara contoh peranti output yang utama.
• Storan (Storage)
Peranti storan berperanan untuk menyimpan data atau maklumat. Komputer menggunakan maklumat
yang disimpan dari peranti ini untuk melaksanakan arahan-arahan lain yang berkaitan. Cakera keras
(hard disk), cakera liut (floppy disk) dan CD-ROM merupakan contoh peranti-peranti storan yang utama.

Secara amnya, setiap proses ini boleh diringkaskan dalam bentuk langkah kerja seperti yang berikut:

1. Data atau arahan dimasukkan melalui peranti masukan (papan kekunci misalnya).
2. Data atau arahan tadi kemudiannya diproses oleh peranti pemprosesan.
3. Data yang telah diproses kemudiannya dihantar kembali kepada pengguna melalui peranti keluaran
(skrin paparan misalnya).
4. Maklumat yang terhasil kemudiannya disimpan di dalam storan sekunder (cakera keras misalnya).

ELEMEN-ELEMEN DI DALAM SISTEM KOMPUTER

Terdapat enam elemen-elemen utama di dalam sesebuah sistem komputer :
1. Perkakasan (Hardware)
Bahagian fizikal komputer yang boleh disentuh dan lihat. Contohnya: skrin paparan, tetikus dan papan
kekunci.
2. Perisian (Software)
Set arahan atau prosedur yang membantu perkakasan untuk beroperasi. Contoh perisian antaranya
ialah Microsoft Office, Netscape Communicator dan sebagainya.
3. Data
Bahan atau sumber mentah yang akan diproses menjadi maklumat yang berguna.
4. Manusia
Merangkumi pengguna biasa dan juga pengguna professional.
5. Prosedur
Langkah-langkah yang harus diikuti bagi melengkapkan satu kitaran tugas komputer.
6. Komunikasi
Apabila sebuah sistem komputer disediakan bagi membolehkan ianya berkongsi data dan maklumat
dengan sistem yang lain secara elektronik, komunikasi menjadi elemen yang keenam di dalam sesebuah
sistem komputer.

PERKAKASAN KOMPUTER

Perkakasan komputer secara amnya boleh dikategorikan kepada 5 kumpulan yang utama iaitu:
• Peranti Masukan (Input)
• Peranti Pemprosesan
• Peranti Keluaran (Output)
• Peranti Storan
• Peranti Komunikasi

Setiap kategori perkakasan tersebut mempunyai fungsi dan peranan yang tersendiri. Setiap satunya saling
bersandaran dan saling melengkapkan antara satu sama lain bagi membentuk sebuah sistem komputer yang
lengkap dan sempurna.

Peranti Masukan (Input)

Peranti masukan atau peranti input (input device) merupakan alat yang menerima data dan arahan daripada
pengguna. Contoh peranti masukan yang sering digunakan ialah:
• Papan kekunci (Keyboard)
• Tetikus (Mouse)
• Mesin pengimbas (Scanner)
• Bebola pengesan(Trackball)

Melalui penggunaan peranti masukan ini, seseorang pengguna komputer boleh membentuk teks, melukis grafik,
membuat pengiraan dan sebagainya. Dalam erti kata lain, peranti masukan merupakan peranti yang
membolehkan sesuatu data mentah dimasukkan agar boleh diproses oleh sesebuah sistem komputer agar
ianya menjadi maklumat yang lebih berguna dan boleh difahami oleh pengguna.

Peranti Pemprosesan

Peranti pemprosesan merujuk kepada komponen-komponen yang terlibat bagi memastikan data-data yang
dimasukkan (input) ke dalam sesebuah sistem komputer diproses sebelum boleh dikeluarkan semula sebagai
maklumat yang bermanfaat kepada pengguna. Antara peranti-peranti yang terlibat di dalam bahagian
pemprosesan ialah:
• Papan Sistem atau Papan Induk (System Board atau Motherboard)
• Papan Litar Sokongan (Expansion Cards atau Expansion Boards)
• Pemproses Mikro (Microprocessor)
• Ingatan Utama (Main Memory)
• Talian Bas (Bus)
• Liang atau Pelabuhan (Port)

Peranti Keluaran (Output)

Peranti keluaran atau peranti output merupakan peranti yang terdiri daripada alat-alat yang menterjemahkan
maklumat yang telah diproses oleh sistem komputer ke dalam bentuk yang boleh difahami oleh manusia. Datadata
atau maklumat yang telah diproses oleh komputer biasanya dalam bentuk kod binary yang diwakili oleh
angka 0 dan 1 yang perlu diterjemahkan kepada bentuk yang lebih difahami dan berguna untuk manusia. Antara
peranti keluaran yang popular masa kini ialah :
• Skrin Paparan (Monitor)
• Pencetak (Printer)
• Pemplot (Plotter)
• Audio (Melalui penggunaan peti suara atau speaker)

Terdapat dua jenis peranti keluaran yang utama yang mana ianya boleh dibahagikan berdasarkan keluaran
yang akan terhasil. Bagi hasil keluaran yang terhasil dalam bentuk fizikal (seperti hasil cetakan daripada
pencetak atau pemplot) ianya dikenali sebagai hardcopy. Bagi hasil keluaran yang hanya wujud dalam bentuk
yang hanya boleh dilihat atau didengar (misalnya paparan dari skrin paparan ataupun audio dari pembesar
suara) ianya dikenali sebagai softcopy.

Peranti Storan

Setiap data atau arahan yang ingin dilaksanakan oleh sesebuah sistem komputer akan disimpan buat
sementara waktu di dalam ingatan utama yang juga dikenali sebagai storan primer (primary storage). Namun
demikian storan jenis ini tidak kekal dan data yang disimpan olehnya akan hilang apabila sistem komputer
dimatikan (off) ataupun sekiranya berlaku sebarang gangguan serius terhadap sistem komputer anda
(gangguan bekalan elektrik misalnya). Oleh yang demikian sejenis storan yang mampu menyimpan data secara
kekal amatlah diperlukan. Storan jenis ini dinamakan storan sekunder atau storan kedua (secondary storage).

Jenis-jenis Storan Sekunder

Storan Sekunder boleh dikategorikan kepada dua bahagian utama berdasarkan kaedah penyimpanan dan
capaian datanya iaitu :

• Storan Cakera Magnetik
Antara contoh media simpanan atau storan yang menggunakan konsep cakera magnetik ialah:
1. Cakera Liut (Floppy Disk)
2. Cakera Keras (Hard Disk)
3. Cakera Bolehubah (Removable Disk)
4. Cakera Padat / Cakera Optik (Compact / Optical Disk)
• Storan Pita Magnetik
Antara contoh media simpanan atau storan yang menggunakan konsep pita magnetik ialah:
1. QIC (Quater-Inch Cartridge)
2. Travan
3. DAT (Digital Audio Tape)

Pembahagian ini adalah berdasarkan media yang digunakan bagi tujuan penyimpanan data iaitu sama ada
ianya menggunakan konsep cakera (disk) ataupun pita (tape).

Wednesday, August 13, 2008

Gudang Pelbagai Nota Tentang Isu Komputer

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera. Selamat Datang Ke Blog Saya, Harap Blog Ini Sedikit Sebanyak Dapat Membantu Pelajar - pelajar Komputer Dalam Mencari Nota Dan Juga Menimba Ilmu. Saya juga akan berkongsi sedikit sebanyak ilmu yang saya ada agar Dapat Membantu Sedikit Sebanyak Dalam Pembelajaran di Bidang Komputer.

I Serve NuffNang Ads